Wat je boekhouder je niet vertelt! (Je kunt btw terugvragen wanneer je je privé-auto ook zakelijk rijdt)

Al honderden ondernemers hebben honderden euro’s bespaard door één simpele tip: ‘Bewaar je brandstof- en garagebonnen en vraag een deel van de btw terug’. En bíjna altijd vragen ondernemers mij: “Waarom heeft mijn boekhouder me dit niet verteld?” Eerlijk gezegd; ik heb geen idee! Zouden sommige boekhouders het niet weten? Ik ben er bang voor. Maar dat is wel zonde; want met een uurtje per jaar kan iedere zzp’er die zijn privé-auto ook zakelijk gebruikt zó een paar honderd euro besparen. Hoe? Lees snel verder:

Je kunt honderden euro’s besparen door één simpele tip:
Tip: Bewaar je brandstof- en garagebonnen en vraag een deel van de btw terug.
Dit is hem. Dé tip! Hij geldt voor iedereen die met zijn privé auto ook zakelijke ritjes maakt.

Dit is de regel:
Je mag de btw op onderhoud, reparatie en brandstof procentueel (percentage zakelijk gebruik ten opzichte van totaalgebruik) terugvragen. Dat je 19 cent per zakelijk gereden km mag declareren bij je bedrijf, dat weten de meeste ondernemers wel. Maar dat je daarnaast ook een deel van de betaalde btw mag terugvragen; dat is een grote onbekende! Zonde, want het levert met weinig moeite veel op! Hier lees je wat de belastingdienst erover zegt. Let op: Je dient dit per kwartaal te doen en Woon-werkverkeer (van je woonplaats maar een vast werkadres) vallen voor de btw onder privé-gebruik.

Een voorbeeld:
Je hebt met je auto in het laatste kwartaal van 2014 15.000 kilometer gereden. Uit je uren- en km administratie blijkt dat je 9.000 zakelijke kilometers hebt gereden. 9.000 gedeeld door 15.000 is 60%. 
Alle bonnen van de garage en de benzinepompen heb je bewaard. Daaruit blijkt dat je in totaal in dat kwartaal € 125 aan btw hebt betaald. 60% van € 125 is € 75. Die € 75,- vraag je dat betreffende kwartaal terug bij de belastingdienst. Dat is in een kwartiertje werk snel verdiend!

Zo werkt het:

  1. Noteer aan het begin én einde van een kwartaal de kilometerstand van de auto
  2. Hou je zakelijke kilometers bij
  3. Bewaar alle garage- en brandstofbonnen van dat kwartaal
  4. Bereken aan het einde van het kwartaal hoe groot het percentage zakelijke kilometers t.o.v. het totaal aantal met de auto gereden kilometers bedraagt
  5. Bereken aan de hand van de bonnen hoeveel btw je betaald hebt over onderhoud en brandstof
  6. Vermenigvuldig het betaalde btw bedrag met het berekende percentage
  7. Vraag het berekende bedrag terug via de btw-aangifte van dat kwartaal (5B voorbelasting in het aangifteformulier)

Blij mee?

Wil je dit bericht tweeten of liken? Dan maak je mij ook blij!

–  reacties zijn uitgeschakeld –

 

46 antwoorden
  1. Alice Rowaan
    Alice Rowaan zegt:

    Hallo Femke,

    O, wat zonde nou…ik houd alle kilometers netjes bij en ik bewaar alle benzine en onderhoudsbonnetjes maar was in de veronderstelling dat ik alles pas kon meenemen bij de laatste BTW aangifte…. kan ik nu alleen voor het vierde (en evt het derde kwartaal) opgeven wat ik heb uitgegeven aan BTW voor brandstof en onderhoud, voor het zakelijke percentage?

  2. Femke
    Femke zegt:

    Hoi Alice,

    Ik denk dat je het beste gewoon alles wel bij de laatste aangifte kunt opgeven en dat je het dan vanaf 2015 ieder kwartaal doet. Uiteraard is dit geen officieel advies; want officieel dien je het ieder kwartaal te doen. Maar… aangezien jij dit met de beste vooronderstellingen bewaarde tot het vierde kwartaal, zou het wel heel zuur zijn als je het nu niet kunt meemenem. Ik verwacht ook geen represailles hoor. Mocht je controle krijgen, dan geef je gewoon keurig aan dat het een misverstand was. Als je vervolgens kunt aantonen dat je het vanaf 2015 wel ieder kwartaal bent gaan doen, kan ik me eerlijk gezegd niet anders voorstellen dan dat je een pluim krijgt 🙂

    groet Femke

    • harmen
      harmen zegt:

      ik zie dit bericht toevallig Femke, maar zolang het niet boven de 1.000 euro btw per kwartaal komt heb je niet een probleem: tot dat bedrag mogen transacties in een volgende aangifte meegenomen worden

  3. Willie Ruckert
    Willie Ruckert zegt:

    Een hot item dat ik al ruim drie jaar lang aan mijn klanten uitleg. Ik voel me gelukkig niet aangesproken als de boekhouder die het niet vertelt … etc.
    En inderdaad adviseerde ik tot nu toe mijn klanten dit aan het einde van het jaar bij de laatste btw aangifte op te (laten) nemen. Net als de kilometers van dat jaar bij de kosten, prive gebruik telefoon etc.
    Ik houd dat in gedachten voor 2015. Dankjewel.

    groet,

    Willie Ruckert, R&B administratie – Castricum
    http://www.RenB-administratie.nl

  4. Joris Barendregt
    Joris Barendregt zegt:

    Hoi Femke,

    Enige tijd geleden heb ik een seminar ‘goede start’ van de belastingdienst bijgewoond. De trainer (van de Belastingdienst) beweerde dat je feitelijk alle btw kan terugvragen, omdat er geen plicht bestaat om privé km’s te registreren. Ik vind het nogal gewaagd. Het strookt in ieder geval niet de info op de website van de belastingdienst. Wat denk jij hier van?

    Groet,
    Joris

  5. Femke
    Femke zegt:

    Hoi Joris,
    Vreemd verhaal. De informatie op de site van de belastingdienst is heel duidelijk. Ook na lang nadenken kan ik me niet voorstellen waarom hij dat zou hebben gezegd. De regels zijn wel veranderd; tot ongeveer twee jaar geleden mocht je standaard 70% (of 75 oid) terugvragen. Ook toen was het niet 100%. Dus waar dat vandaan komt? Ik zou me er niet aan wagen.

    Groet Femke

  6. Margreet
    Margreet zegt:

    Hallo Femke,

    Ik voel me ook niet aangesproken maar wel enigszins geprikt, het lijkt nu net alsof alle boekhouders dit expres niet vertellen… Ik heb wel een kanttekening, namelijk dat jouw verhaal in mijn ogen niet compleet is. Om een percentage van de btw terug te vragen moet je namelijk een SLUITENDE kilometeradministratie bijhouden, en dat betekent een registratie PER RIT. Aan het eind van een kwartaal dus optellen hoeveel zakelijke kilometers je hebt gereden en aan de hand daarvan een verdeling toepassen, mag dus niet.
    Heb je geen sluitende rittenregistratie, dan mag je ALLE btw aftrekken en aan het eind van het jaar een correctie wegens privégebruik toepassen (1,5% van de catalogusprijs van de auto).

    Groet, Margreet

  7. Femke
    Femke zegt:

    Hoi Margreet,
    Je bent accountant / boekhouder? Fijn dat je je niet aangesproken voelt! Uiteraard zijn er hele goede boekhouders of accountant die je dit wel vertellen. Maar eerlijk is eerlijk, het gros niet. En daarbij, ik heb natuurlijk wel voor een prikke(le)nde titel gekozen 😉

    Dan je opmerking, wat is je bron? Want het klopt niet wat je zegt. Op de site van de belastingdienst staat wel dat je een sluitende kilometeradministratie moet bijhouden: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/btw_aftrekken/btw_en_de_auto/zakelijk_gebruik_van_de_priveauto/

    maar dat is iets anders dan een rittenadministratie. Het moet sluiten in die zin dat je per kwartaal de kilometerstand (begin en eind) moet noteren en dat je alle zakelijke kilometers moet bijhouden. daarmee is de administratie sluitend genoeg. Ik moest vandaag de belastingdienst bellen ivm de nieuwe EU-btw regels (MOSS), dus ik heb dit voor de zekerheid nog even geverifieerd en dit is wat mevrouw A. Doygun mij bevestigde.

  8. Marit
    Marit zegt:

    Ik heb laatst jouw nieuwsbrief betreft onderhoudskosten van de auto gedeeld met mijn pedicure collega’s.

    Daar kwam commentaar op. Nu vraag ik mij af als je als ambulant pedicure naar je klanten toe gaat met je privé auto,Kun je dan gebruik maken van die btw regeling mits je goed bij houdt hoeveel zakelijke km je rijd in het jaar? Of moet je het dan toch zien als woon-werk verkeer?

    Volgens de accountants van mijn collega’s mag je enkel die 19 cent per km declareren. Al zeggen sommigen dat je ook de parkeertickets mag declareren wat volgens mij al in die 19 cent zit? Er werd ook geopperd dat wanneer je je privé auto verkoopt je de btw moet terugbetalen??

  9. Femke
    Femke zegt:

    Hoi Marit,

    Je eerste vraag: Dat zijn precies de kilometers die je voor deze regeling kunt opvoeren. Naar verschillende klanten op verschillende locaties rijden is absoluut geen woon-werk verkeer. Ik rij enkele dagen per week naar mijn kantoor in Amersfoort (dan ben ik dus niet bij klanten), dat is typisch woon-werk verkeer.

    Die accountants van je collega’s hebben het dus mis. Parkeertickets zitten idd in de 19 cent.

    Als je je privé-auto verkoopt, en je hebt bij aanschaf btw afgetrokken, dan moet je denk ik idd btw terugbetalen. Maar niet als je de auto privé hebt aangeschaft en geen btw hebt afgetrokken lijkt me zo.

  10. Claudia
    Claudia zegt:

    Beste Femke,
    Bedankt voor je goede tips. Ik ben 1 november 2014 met mijn onderneming gestart en rij met mijn privé auto zakelijke km’ers. Nu heb ik eind oktober 2014 garagekosten gehad. Mag ik die voor dit kwartaal meenemen? Hoe zit het met de belasting en verzekering, reken ik die om naar 2 maanden of mag ik het bedrag voor het hele kwartaal meerekenen?

  11. Femke
    Femke zegt:

    Hoi Claudia,

    Voor de kosten (garagekosten en verzekeringen) mag je alleen maar 19 cent per km rekenen.

    Jouw vraag is dus alleen relevant voor de btw. Dat is een lastige. De regel is dat je aanloopkosten mag meenemen. Dus kosten die je voor de start maakt, mag je opvoeren. Denk aan het laten drukken van visitekaartjes enzo. Maar of je in dit geval nu de btw op een garagebon mag meenemen, dat vind ik een lastige. Daar durf ik je zo geen antwoord op te geven.

  12. Richard
    Richard zegt:

    Nu heb ik een ook een vraag hierover, ik werk als consultant vanuit mijn B.V. en mijn accountant geeft aan dat ik de btw op benzine en onderhoud niet mag terugvragen, maar hij kan mij geen duidelijke onderbouwing laten zien. Ziet mijn accountant dit verkeerd? Zo niet, is dit ergens terug te vinden?

    Groet Richard

  13. Martijn
    Martijn zegt:

    Dank je Femke voor het delen van deze informatie.

    Nu heb ik ook een vraag m.b.t. de aftrek van de kosten voor je privé auto welke zakelijk wordt gebruikt.
    Mijn schoonzus rijdt in onze privéauto voor haar werk. Ze is verloskundige en haar omzet is dus vrijgesteld van BTW. Komt zij ook in aanmerking voor deze regeling?

    Ik doe haar boekhouding en ben aan het uitzoeken of zij voor haar onkosten BTW mag terugvragen. Volgens de Belastingdienst is het volgens de door mij gevonden informatie als volgt: ‘Alleen de btw voor kosten die u maakt voor belaste omzet is aftrekbaar.’
    Link: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/btw_aftrekken/belaste_en_vrijgestelde_omzet/belaste_en_vrijgestelde_omzet

    Ik zie uit naar je antwoord om zo nog een completere (hobby)boekhouder te worden. Bij voorbaat dank.

    • Femke Hogema
      Femke Hogema zegt:

      Hoi Martijn,
      Wanneer haar omzet onbelast is, kan ze geen btw terugvragen.
      Dat is het nadeel van een btw vrijstelling. Het voordeel is uiteraard dat haar diensten voor haar klanten ‘goedkoper worden’. Maar haar kosten zijn hoger dan voor BTW ondernemers omdat ze de btw niet kan aftrekken. Voldoende helder zo?
      Ik heb overigens een training speciaal voor hobby-boekhouders 🙂
      http://financienvoorzzpers.nl/boekhouden-in-1-dag/

      • Martijn
        Martijn zegt:

        Beste Femke,
        ja voldoende helder zo en ik ga de training voor hobby-boekhouders eens bekijken. Het is nooit weg om alle inhoudelijke zaken goed op een rijtje te hebben en vakkundig te zijn op dit gebied. Dank je voor je antwoord en voor het doorsturen van je link.

        • Femke Hogema
          Femke Hogema zegt:

          Hoi Martijn,
          je bent zeer welkom!
          Ik wil wel even recht zetten dat ik dat ‘hobby boekhouders’ met een knipoog zei 😉
          De training is voor ondernemers die graag zelf hun boekhouding willen voeren.
          Vaak heb ik ook de partner van de ondernemer in de training. Die doet dan voor zijn of haar partner de boekhouding.
          In dat opzicht ben jij dus ook zeer welkom! (voor je schoonzus)

          • Martijn
            Martijn zegt:

            Dank je wel Femke voor de uitleg.
            Ik ben zelf een boekhouding in Excel begonnen aangezien de boekhouding van mijn schoonzus een kleine is en gemakkelijk is bij te houden. Voor nu werkt dit prima, maar ik wil in de toekomst een eigen onderneming beginnen en dan kan de cursus nu al van pas komen. Alleen weet ik niet of het haalbaar is op de korte termijn, maar het zal vast geen eenmalige training zijn verwacht ik.

            Je doel welke je hebt met het geven van deze training is duidelijk en ik moet zeggen dat wat je aanbiedt en schrijft voor o.a. beginnende ondernemers tot een goede dienst en ondersteuning is. Voor mij zover zeker.
            Hartelijk groet, Martijn

        • Femke Hogema
          Femke Hogema zegt:

          Hoi Martijn, ik heb mijn rectie op jouw laatste reactie hier onder geplaatst. ik kon niet nog een keer reageren, ons ‘draadje’ werd te lang 🙂

  14. Femke Hogema
    Femke Hogema zegt:

    Hoi Martijn,
    Zolang je de administratie in excel doet is de cursus inderdaad niet nodig. Tegen de tijd dat het groter wordt en je meer inzicht in cijfers nodig hebt (voor jezelf of je schoonzus) dan is de cursus een goede zet! Ik geef hem een aantal keer per jaar. Ontvang je mijn nieuwsbrief? Dat is een handige manier om op de hoogte te blijven!

    • Martijn
      Martijn zegt:

      Beste Femke,

      dank je wel voor je reactie en ik ga me inschrijven voor je nieuwsbrief.

      Veel plezier gewenst in je dienst aan ondernemers.
      Martijn

  15. Johan
    Johan zegt:

    Hallo,

    Mijn vader is actief als ZZP’er en heeft dan vaak een paar weken werk op 1 plek.
    De werkgever geeft opdracht vanuit zijn kantoor aan bij welke klant van hun, pa een aantal weken actief zal zijn.

    Wanneer word iets woon-werk verkeer? Het is namelijk wel herhalende route. Maar 6 weken is wel echt de max qua duur, daarbij zit het kantoor van pa’s klant heel ergens anders en hoeft hij daar maar af en toe heen. Daarbij heeft pa door het jaar heen ook andere klanten waar hij heen rijdt.

    Kortom, waar ligt de grens van woon-werk en geen woon-werk?
    Alvast dank.
    Groet,
    Johan

    • Femke Hogema
      Femke Hogema zegt:

      Hoi Johan,
      Dit is wat de belastingdienst zelf zegt over woon-werkverkeer:
      Met woon-werkverkeer bedoelen wij het heen en weer reizen van de woon- of verblijfplaats naar een vaste werkplaats. Heeft uw werknemer een arbeidsovereenkomst waarin geen vast werkadres staat? Dan gelden alle reizen van de woon- of verblijfplaats naar een bedrijfsadres van u als woon-werkverkeer. Hieronder valt ook het af en toe reizen van de woon- of verblijfplaats naar het bedrijfsadres om daar bijvoorbeeld materialen op te halen.

      Reizen van en naar andere plaatsen dan de hiervoor bedoelde vaste werkplaats of het bedrijfsadres gelden niet als woon-werkverkeer. Als bijvoorbeeld een bouwvakker of een onderhoudsmonteur reist naar de bouwplaats of het adres van een klant, dan is dat geen woon-werkverkeer.

      Als 6 weken de max is, dan interpreteer ik dit niet als woon-werkverkeer.

      • Hans
        Hans zegt:

        Er wordt nergens gerept over de de duur van het reizen.
        Deze zijn ritten vallen dus gewoon onder de privéritten.
        BTW niet aftrekbaar.

          • Femke Hogema
            Femke Hogema zegt:

            Ah – ik snap wat je bedoelt.
            Wat ik bedoel is dat een klus niet als woon-werk verkeer gezien wordt; behalve als het een vaste standplaats is. Ik interpreteer 6 weken niet als een vaste standplaats. Maar dat is mijn interpretatie.

  16. Kobus Wijkstra
    Kobus Wijkstra zegt:

    Hallo Femke,
    Als ZZPer reis ik regelmatig van Purmerend naar een opdrachtgever in Leeuwarden om daar te werken, soms wel meerdere keren in de week. Het adres waar ik dan werk is niet het vestigingsadres van mijn opdrachtgever. Daarnaast heb ik ook nog verschillende andere opdrachtgevers in andere plaatsen.
    Kan ik de BTW van de brandstof terug vragen? of wordt dit dan wel als woon/werk verkeer gezien omdat het zo vaak voorkomt.

  17. Drs. A.P. Kooistra
    Drs. A.P. Kooistra zegt:

    Femke,

    De belastingdienst is niet bepaald duidelijk inzake dit btw-verhaal. Het gaat om de tekst op de eerder vermelde site van de belastingdienst:

    http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/btw_aftrekken/btw_en_de_auto/zakelijk_gebruik_van_de_priveauto/

    Deze tekst moet goed gelezen worden maar ook goed geïnterpreteerd worden.
    De definitie van een “sluitende” kilometeradministratie is niet alleen het bijhouden van zakelijke kilometers en dan is de rest privé zoals jij aangeeft.
    De “echte” sluitende kilometeradministratie dient echter een ander doel. Namelijk het aantonen dat je minder dan 500 km. privé rijdt. Voor de btw-aftrek van de met de privé-auto gereden zakelijke kilometers heb je alleen de juiste verhouding zakelijk/privé nodig en zou het in mijn ogen niet een “echte” sluitende kilometeradministratie behoeven te zijn maar volstaat de manier zoals jij voorstelt en zoals ik het ook bij mijn klanten doe. In principe is deze ook sluitend maar niet in de primaire definitie van de fiscus.

    De belastingdienst is heel cryptisch op hun website door eerst te melden dat je met de sluitende kilometeradm. voldoende gegevens hebt om de verhouding zakelijk/prive te berekenen.
    Daaronder komt de zin “Hebt u geen kilometeradministratie?” …… dan kunt u het forfait toepassen.
    Merk op dat het woordje “sluitende” is weggevallen. Daar zit naar mijn mening de crux. Indien het woordje “sluitende” hier wel stond dan kon jouw methode (die ik met je deel) niet toegepast worden.

    • Femke Hogema
      Femke Hogema zegt:

      Beste Drs. Kooistra,
      Dank voor je uitgebreide reactie. Ik vind de belastingdienst ook erg onduidelijk op hun website. Onlangs plaatste ik bovenstaand artikel opnieuw, alleen dan wat ge-update. N.a.v. dat artikel kwamen er weer veel vragen t.a.v. de definitie. Ik ben er toen opnieuw ingedoken en kwam wederom tot de conclusie die jij ook trekt – de methode zoals ik hem beschrijf is goed 😉
      Hier lees je het artikel en de reacties: http://financienvoorzzpers.nl/deze-btw-tip-krijg-je-van-je-boekhouder-niet/
      Hartelijke groet,
      Femke Hogema

  18. Joep
    Joep zegt:

    Hallo Femke,

    Een onderwerp wat volgens mij lastig blijft zolang de belastingdienst onduidelijk in blijft…
    Maar ik heb ook een casus die wellicht meerdere personen aan de hand hebben.

    Ik voer als ZZP-er kantoor aan huis. Daarbij rij ik natuurlijk altijd vanuit huis naar mijn klanten. Soms wisselt de frequent, soms is dit voor een lange tijd naar het zelfde adres en zit ik ook dagelijks bij de klant.
    Is dit woon-werk verkeer of kan ik dit ook als zakelijke kilometers boeken?

    En stel, als ik nou mijn kantoor niet meer thuis voer maar toch meestal rechtstreeks vanuit huis naar de klant rijd. Is dat dan ook woon-werk verkeer?

    mvg,
    Joep

    • Femke Hogema
      Femke Hogema zegt:

      Hoi Joep,
      Hoe ik het begrijp, wordt ‘regelmatig reizen naar dezelfde locatie vanaf huis’inderdaad gezien als woon-werk verkeer. Wanneer iets regelmatig is, is zover mij bekend niet exact in aantal dagen per week of aantal weken achtereen gespecificeerd. Dat zul je moeten interpreteren, of, met de inspecteur moeten afstemmen (schriftelijk). Huis is huis lijkt me, ook als je kantoor aan huis hebt. Maar bel anders de belastingtelefoon even. Die kunnen vaak iets meer duidelijkheid geven.

  19. Joke
    Joke zegt:

    Beste Femke,

    bedankt voor dit artikel! Ik ben 1 januari gestart als zzp-er en het werd me op de site van de belastingdienst maar niet duidelijk of ik mijn privé ritjes naar de supermarkt ook allemaal bij moest houden. Daar kan ik nu gelukkig mee stoppen 🙂

    Wat ik me wel nog afvraag: moet ik bij de aangifte van het vierde kwartaal nog een gemiddelde maken van de verhouding privé/zakelijke kilometers over het hele jaar? Of blijft de verhouding per kwartaal staan? Met andere woorden: kan ik mijn onderhoudsbeurt het beste in een periode plannen met veel zakelijke kilometers of word dit aan het einde van het jaar toch rechtgetrokken?

    Alvast bedankt!

    • Femke Hogema
      Femke Hogema zegt:

      Hoi Joke,
      Goede vraag! Het wordt aan het einde van het jaar rechtgetrokken. In de aangifte over het 4e kwartaal doe je eigenlijk een aangifte over het hele jaar, en daar trek je dan de eerste 3 kwartalen vanaf!
      Groet Femke

  20. Marja den Braber
    Marja den Braber zegt:

    Hoi Femke,
    Nou dat ga ik dus ook maar eens bijhouden die garage en benzine bonnen! Zelf heb ik ook best veel woon-werkverkeer naar mijn kantoor in Breukelen. Het is duidelijk dat ik die in het aantal kilometers niet mag meetellen voor het aftrekken van de btw. Brengt mij op een andere vraag. Ik zet de woonwerk kilometers wel in mijn kilometerregistratie voor de 19 cent per kilometer kosten. Is dat correct?

    groet,
    Marja

    • Femke Hogema
      Femke Hogema zegt:

      Hoi Marja,
      Zeker, dat mag wel! Het zijn zakelijke kilometers.
      Heel omslachtig, dat ze voor de btw niet meetellen. Het NL belastingstelsel hangt aan elkaar van de uitzonderingen 😉
      Groet Femke

  21. sharon
    sharon zegt:

    Ik begrijp het eigenlijk niet helemaal… Ik ben wat dat betreft dan ook nog wel een leek….

    Ik reis voor mijn werk elke dag ergens anders heen. (andere opdrachtgever en lokaties)
    Is dit dan woon-werkverkeer of kan ik iets terug vragen? En wat kan ik dan precies allemaal terugvragen?

    Ik heb gelezen dat ik de btw voor zakelijke kilometers mag terug vragen. Ik rijd met mijn auto alleen naar opdrachten dus 100% is zakelijk. Maar mag ik daarnaast dan ook het aantal km per kwartaal doen ofzo? x 19 cent?

    Stel ik rijd voor mijn werk dus nu 1000 km per kwartaal wat vul ik dan in bij de aangifte?

    • Femke Hogema
      Femke Hogema zegt:

      Hi Sharon,
      naar diverse opdrachtgevers is geen Woon-werk verkeer.
      Als je geen prive km maakt, waarom staat de auto dan niet op de zaak? DAt is veel logischer, dan voer je gewoon alle daadwerkelijke kosten op als kosten.
      Ik adviseer je om dit met je boekhouder kort te sluiten.

      Standaard als je je prive auto zakelijk rijdt, reken je alle zakelijke km keer 19 cent – dat voer je op als reiskosten.
      Daarnaast mag je een deel van de btw terugvragen bij de kwartaalaangifte.

  22. Eric Ris
    Eric Ris zegt:

    Dag Femke, betreft het alleen BTW verrekening op onderhoud en benzineverbruik of ook BTW over de aanschaf in ratio van zakelijk / prive. Dank je Eric

    • Femke Hogema
      Femke Hogema zegt:

      Voor de BTW over aanschaf gelden andere (complexere) regels. Als je de auto in prive aanschaft, kun je hem ‘alleen voor de btw’ op de zaak zetten. Google daar even op 😉

  23. Karlijn
    Karlijn zegt:

    Beste Femke,

    Ik rijd regelmatig met een auto van een vriendin (die is van haar prive) voor mijn werk. Ik tank dan regelmatig, lenen is lief, maar benzine gaat te ver! Kan ik deze tankbonnen dan als kosten opvoeren en is de btw aftrekbaar? Bij voorbaat dank voor je antwoord.

Reacties zijn gesloten.